Pusat Pengurusan Kualiti Universiti (PPQ) pada mulanya dikenali sebagai Pusat Jaminan Kualiti dan Akreditasi (PUJAKA). PUJAKA telah ditubuhkan pada bulan Julai 2012 untuk menjamin dan mengurus hal ehwal kualiti, khususnya kualiti akademik Universiti. Ia terbentuk hasil daripada pengstukturan organisasi di UMK dan ditempatkan secara langsung di bawah Pejabat Timbalan Naib Canselor (Akademik & Antarabangsa).
Struktur organisasi asal PUJAKA terdiri daripada seorang Pengarah, Timbalan Pengarah, Penolong Pendaftar (N41), dua orang Penolong Pegawai Tadbir (N27) dan Pembantu Tadbir (Perkeranian/ Operasi) serta dibantu oleh Jawatankuasa Kerja Kualiti Akademik (JAKA).
Pengstrukturan semula PUJAKA adalah berdasarkan kelulusan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Universiti Bil.9/2015 (Kali Ke-145) bertarikh 9 September 2015 mengenai kelulusan penjenamaan PUJAKA kepada Pusat Pengurusan dan Jaminan Kualiti (PPJK). Penjenamaan tersebut berkuatkuasa pada 19 November 2015 melalui Pekeliling Pentadbiran Bil. 19/2015. PPJK telah dipertanggungjawabkan terus kepada Pejabat Penolong Naib Canselor (Pembangunan Korporat & Pengurusan Kualiti).
PPJK kemudiannya dipindahkan semula kepada Pejabat Timbalan Naib Canselor (Akademik & Antarabangsa) melalui Pekeliling Pentadbiran Bil. 14/2018, Pindaan Carta Organisasi Universiti Malaysia Kelantan (Kelulusan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Universiti Bil.10/2018 (Kali ke- 193).
Melalui edaran Pekeliling Pentadbiran Bil 16/2019 bertarikh 5 Mei 2019, pindaan Carta Organisasi UMK, PPJK telah dijenamakan semula sebagai Pusat Pengurusan Kualiti Universiti (PPQ) dan ditempatkan di bawah tanggungjawab Pejabat Naib Canselor (Kelulusan Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Universiti (JPU) Bil. 7/2019 Kali Ke- 203)
Kronologi Perubahan Struktur Organisasi PPQ:
Nama Pusat: Pusat Jaminan Kualiti dan Akreditasi (PUJAKA)
Nama Pusat: Pusat Pengurusan dan Jaminan Kualiti (PPJK)
Nama Pusat: Pusat Pengurusan Jaminan Kualiti (PPJK)
Nama Pusat: Pusat Pengurusan Kualiti Universiti (PPQ)
Pada tahun 2020, PPQ diluluskan penambahan staf bagi tujuan pelaksanaan ISO 9001:2015 di peringkat UMK. Bagi tujuan ini, Bahagian Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) telah ditubuhkan.
Menjadikan Pemimpin Di Dalam Penghasilan Jaminan Kualiti Akademik Yang Mantap Dan Sistem Pengurusan Kualiti Yang Mapan Untuk Kecemerlangan UMK Yang Berterusan Dan Kekal Kompetitif.
Menawarkan Perkhidmatan Yang Efektif,Bermutu Dan Berprestij Kepada Semua Pemegang Taruh Khususnya Dalam Perkara Yang Melibatkan Jaminan Kualiti Akademik,Sistem Pengurusan Kualiti Dan Penjenamaan Kualiti UMK